منتور کسب و کار

منتور کسب و کار ، منتور کارآفرینی فرشته نجات کسب و کارها
۴.۲ (۵)

 

منتور کسب و کار فردی است که پیش از شما در یک صنعت و حوزه فعالیت داشته و به عبارتی با چم و خم کار آشنایی کامل دارد. منتورینگ یک رابطه متعامل و دو طرفه محسوب می شود که نه تنها او به شما نکات حیاتی برای زنده ماندن و ادامه حیات در محیط کسب و کار را می آموزد بلکه شما نیز در این تعامل باعث می شوید منتور از شما بیاموزد.

محمدرضا شیخ بهائی مشاور

یک منتور کسب و کار، نقش ۳ نفر را ایفا می کند!

 

کسانی که قصد راه اندازی یک کسب و کار را داشته باشند، در این مسیر به سه فرد یا بهتر بگوییم به ۳ نقش نیاز دارند تا آن ها را در مسیر موفقیت راهنمایی و همراهی کند؛ مشاور، دوست و الگو! بهترین منتور ترکیبی از این ۳ نقش است. یک منتور استارتاپ، کسی است که در زمینه فعالیتی خود دارای موفقیت بوده و تجربه در محیط صنعت و بازار را داشته است. یک چنین فردی می تواند بهترین مشاور باشد زیرا تجربه باعث شده راه های شکست و موفقیت را از یکدیگر تشخیص داده و به فردی که قصد ورود به صنعت را دارد، کمک کند تا راه را از چاه بشناسد. منظور از دوست، دلسوزانه عمل کردن منتور است به این صورت که کسب و کار نوپا شما را رقیب خود نبیند و به عبارتی از جان و دل برای موفقیت شما تلاش کند. الگو گیری از منتور کسب و کار به فرد کمک می کند تا یک الگو کلی از کاری که قرار است انجام دهد داشته باشد.

 

منتور کارافرینی

 

چرا به منتور نیاز داریم؟

 

محیط صنعت برای کسب و کارهای نوپا یک محیط ناشناخته است که ورود به آن با ترسی معقول همراه است. منتور مانند یک دایره المعارف است که این محیط ناشناخته را برای شما آشنا می کند و هر بار گره ای از کارتان می گشاید. شبکه سازی و ارتباطات نقش بسیار مهمی در راه اندازی کسب و کار ها دارد که کار چندان آسانی به نظر نمی آید. سال ها کار در محیط لازم است تا بتوان به شبکه مفید و ارزشمند سرمایه گذاران، متخصصان، مدیران و افراد آشنا در صنعت دست پیدا کرد؛ اما با یک منتور شما به آسانی با این شبکه عظیم (که منتور شما در طی سال ها تلاش به آن دست یافته است) ارتباط برقرار کرده و از مزایای شبکه سازی بهره مند می شوید. علاوه بر تمام مسائلی که گفته شد، شما در راه مدیریت کسب و کارتان، گاهی با چالش های درون سازمانی مواجه شده و از توجه به امور کلان مانند توجه به چشم انداز های بلند مدت غافل می شوید؛ یک منتور کسب و کار در این زمان ها در کنار شما خواهد بود و نمی گذارد از مسیرتان خارج شوید.

 

منتور کسب و کار اینترنتی

 

منتور نباید درخواست شراکت در کار را داشته باشد

به یاد داشته باشید که منتور کسب و کار، تنها دوست، مشاور و الگوی شما محسوب می شود و نباید با شریک شدن در کسب و کار از روند آموزشی و مشاوره خود خارج شود! بنابراین هزینه منتور کسب و کار نباید از طریق شراکت تامین شود (اگر در تامین هزینه منتور کسب و کار دچار مشکل هستید به فکر راه دیگری باشید).

 

آیا منتور کسب و کار، فقط مخصوص کسب و کار های نوپا است؟

 

مدیرانی وجود دارند که با نا آگاهی از وجود فردی به نام منتور در مسیری قدم گذاشته و با زحمت کار خود را به جایی رسانده اند اما حال در نقطه مرزی قرار گرفته اند که یک اشتباه باعث حذف دائمی ایشان از محیط کسب و کار می شود؛ چنین مدیرانی نیز به شدت نیازمند حضور منتور کسب و کار هستند. علاوه بر چنین مدیرانی، برخی کسب و کار ها با مشکلات متعددی مواجه شده اند که حل آن ها از عهده مدیر خارج شده است؛ منتور کسب و کار به ایشان نیز کمک کرده تا با افزایش روند رشد، خود را در سرازیری موفقیت بیاندازند.

 

بهترین منتور کسب و کار

 

چگونه منتور کسب و کار پیدا کنیم

 

بسیاری از مدیران در همین ابتدای کار وقتی نام منتور کسب و کار می آید، وحشت وجودشان را پر می کند که چگونه منتور کسب و کار خود را پیدا کنند و یا چگونه به ایشان اعتماد کنند؟ شبکه سازی پیش از ورود به حوزه کسب و کار، چندان آسان نیست اما غیر ممکن نیز نیست. برای آن که بتوانید با یک منتور با تجربه ارتباط برقرار کنید، کافی است در برنامه های منتورشیپ شرکت کرده و با افراد متخصص در حیطه فعالیت خود آشنا شوید.

 

راه دیگر برای آشنایی با منتور کسب و کار، شبکه های اجتماعی است. به یاد داشته باشید امروزه هر فردی برای معرفی خودش در محیط کلان یک اکانت در لینکدین و یا سایر شبکه های اجتماعی دارد که نادیده گرفتن آن ها، شما را از یک مزیت بزرگ محروم می سازد. معمولا در شبکه های اجتماعی رزومه کاملی از منتور وجود دارد که شما را در انتخاب یا رد این افراد راهنمایی می کند.

 

منتور کسب و کار اینترنتی

 

تخصص هایی که یک منتور کسب و کار باید داشته باشد

 

  • آشنایی کامل با مدل کسب و کار
  • تشخیص مزیت رقابتی و مزیت نسبی در حوزه کاری مورد نظر
  • تعیین ارزش کلیدی مطلق
  • آشنایی با امور مشتریان
  • آشنایی کامل به علم بازاریابی
  • توانایی تحلیل رقبا در صنعت
  • آشنایی به مدیریت مالی و امور اقتصادی کسب و کار
  • نگاهی به آینده صنعت مربوطه
  • پیش بینی رشد و شناخت فرصت
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۵ میانگین: ۴.۲]

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.