صادرات به عراق

مراحل صادرات به عراق ، تعرفه گمرکی و قوانین
۳ (۲)

 

یکی از کشورهایی که مقصد صادراتی بسیاری از کالاهای ایرانی محسوب می شود کشور عراق است. اکثر تجار موفق که در کشور خودمان در بیزینس خود موفق هستند حداقل یک بار به فکر صادرات به عراق افتاده اند. اما چرا باید کالای خود را به عراق صادر کنیم؟ صادرات به کشور عراق چه مزایایی دارد؟ چه نکاتی را باید به هنگام صادرات به این کشور مد نظر قرار دهیم؟ فرهنگ صادراتی عراق چگونه است؟ در جلسات مذاکره با طرف عراقی چه برخوردی داشته باشیم؟ همه این ها سئوالاتی است که در ذهن یک تاجر ایرانی شکل می گیرد و باید جوابی منطقی برای آن پیدا کرد. در ادامه به دلایل و مزایای صادرات محصول به کشور عراق می پردازیم. با ما همراه باشید.

  محمدرضا شیخ بهائی مشاور  

چرا صادرات کالا به عراق ما را به سود می رساند؟

 

کشورهای زیادی هستند که می توان با آن ها ارتباط تجاری بین المللی بر قرار کرد اما چرا عراق جز اولویت ها و اولین علاقمندی های تجار ما است؟ چند دلیل عمده وجود دارد که بر موجه بودن صادرات به کشور عراق صحه می گذارد.

 

روابط حسنه ایران با کشور عراق

 

یکی از دلایلی که کشور عراق جز لیست بهترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به شمار می آید؛ روابط حسنه کشور ما با کشور عراق است. در حال حاضر روابط سیاسی بین دو کشور ایران و عراق بهترین فرصت را برای صادرات به عراق برای تجار ایرانی به وجود آورده است.

 

داشتن مرز زمینی با ایران

 

یکی از مهم ترین مسائلی که در صادرات باید به آن توجه داشت، داشتن مرز مشترک با کشور مقصد است. اگر این مرز زمینی باشد و از راه خشکی دو کشور را به هم متصل کند مزیت تجارت بین الملل آن دو کشور دو چندان می شود. طبق این اصل از آن جا که کشور عراق دارای طولانی ترین مرز زمینی با کشور ما است یکی از بهترین گزینه ها برای صادرات محسوب می شود.

  چگونگی صادرات به عراق  

اقتصاد آسیب دیده عراق

 

از آن جا که عراق سالیان سال درگیر جنگ های مختلف است بنابراین به لحاظ اقتصادی چرخه آن حرکت کندی دارد و نیاز به واردات در این کشور مشاهده می شود. همین امر کشور عراق را به یک مقصد صادراتی بسیار مهم تبدیل کرده است. اقتصاد آسیب دیده این کشور برای صادرات را توجیه می کند.

 

آماری از صادرات ایران به عراق

 

طبق آخرین آمار در سال ۹۸، ارزش دلاری صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق بیش از ۹ میلیارد دلار بوده که می توان آن را نقطه مثبتی در صادرات کالاهای ایرانی به عراق به شمار آورد.

 

نکته مهم در صادرات به عراق

 

یکی از مسائلی که در تجارت بین الملل اهمیت زیادی دارد، اطلاعات لیبل روی محصولات صادراتی است. اطلاعات محصول به چه زبانی باید نوشته شود؟ این سوال از جمله سئوالات مهم تجار است. برای صادرات به کشور عراق باید اطلاعات روی لیبل ها به زبان لاتین و انگلیسی بر روی محصولات درج شود.

 

اصول و آداب مذاکره با طرف عراقی

 

از آن جا که یکی از نکات قابل توجه در امر تجارت بین الملل آگاهی از فرهنگ و اصول رفتاری کشور مقابل است برای صادرات به عراق نیز شما به عنوان یک تاجر باید از آداب و رسوم مذاکره با طرف عراقی تان آگاهی داشته باشید. ما این اصول و آداب و رسوم مذاکره را بخش بندی کرده ایم که به تفکیک برای شما توضیح خواهیم داد.

 

چگونه با تجار عراقی ارتباط بگیریم؟

 

در واقع می خواهیم بدانیم از چه روشی تجار عراقی را به پای میز مذاکره بیاوریم؟ بازاریابی محصولات برای صادرات به عراق باید توسط ایمیل صورت بگیرد به عبارت دیگر ایمیل مارکتینگ روش اصلی بازاریابی و برقراری ارتباط با تجار عراقی است.

  صادر کننده به عراق  

اصول نگارش کاتالوگ صادراتی

 

برای فرآیندهای صادرات باید کاتالوگ محصول داشته باشید. اما کاتالوگ ها به چه زبانی باید نگاشته شود؟ در صادرات به کشور عراق نوشتن کاتالوگ ها به زبان عربی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به زبان عربی تسلط کافی و کامل ندارید از یک مترجم کمک بگیرید. البته استثنایی در زمینه زبان برای صادرات به کشور عراق وجود دارد؛ این که در استان های شمالی عراق باید به زبان کردی مکاتبه های خود را انجام دهید.

 

کالا را کجا تحویل دهیم؟

 

یکی از سئوالات مهم در زمینه صادرات، نحوه تحویل کالا به طرف عراقی است. در اغلب موارد طرف عراقی می خواهد کالا را در درب کارخانه ایرانی یا مرز گمرک تحویل بگیرد. البته باید حتما بر سر اینکوترمز بازرگانی مد نظر طرفین توافق حاصل شود.

 

نحوه تسویه حساب چگونه باشد؟

 

اگر کالایتان را به کشور عراق صادر می کنید توصیه می شود برای تسویه حساب، وجه نقد دریافت کرده و یا از اعتبارات اسنادی برای معامله استفاده کنید. این توصیه به علت اوضاع و شرایط داخلی عراق است.

 

چند نکته فرهنگی در صادرات به عراق

 
  • مذاکرات با عراقی ها ۳ بار سلام می کنند
  • افراد را با عنوان یا عنوان به علاوه نام خانوادگی صدا بزنید
  • با طرف عراقی بر سر میز مذاکره دست دهید
  • ارتباط چشمی را با طرف مقابل حفظ کنید
  • عراقی ها کمی با تاخیر بر سر قرار می رسند سعی کنید در این مورد خونسرد باشید (هر چقدر در مورد آن تایم بودن حساس هستید حساسیت خود را کنار بگذارید)
  • عراقی ها فرهنگ چانه زنی دارند در فرآیند صادرات این نکته را مد نظر داشته باشید.
  • اگر مهمان طرف عراقی بودید و به شما چای تعارف شد چایی را رد نکنید.
  • عراقی ها کالای بی کیفیت قبول نمی کنند باید این نکته را مد نظر داشته باشید که پیش از صادرات به عراق در مورد استانداردهای کالاهای صادراتی به عراق تحقیقات لازم را انجام دهید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.